Tuesday, December 29, 2009

Salam Maal Hijrah dan Selamat menyambut Tahun Baru 2010

Assalamualaikum wth,
dikesempatan kali ini saya hanya ingin mengucapkan salam Maal Hijrah dan selamat menerima tahun baru 2010. perihal batu delima merah dahulu saya akan bicarakan di lain kali.
pastinya setiap kali sambutan tahunbaru hijrah atau tahun baru masihi, kita pasti bercakap tentang azam baru. azam baru ibarat pakaian baru yg kita perlukan setiap kali meyambut ketibaan hari raya. jadi setiap kita perlu ada azam baru, azam ibarat penanda aras kemajuan atau kejayaan atau had yg kita capai pada tahun tersebut. perlu diingatkan azam tidaklah sama dengan impian, impian adalah sesuatu perkara yg kita mahu dapat dan boleh jadi diluar batas realiti kekuasaan dan keupayaan, impian jika tidak dicapai tidaklah menjadi apa apa, impian boleh dikatakan saudara kepada mimpi.

azam tidak lah sama, azam ialah sesuatu kehendak atau target yg realistik berdasarkan keupayaan diri masing masing. azam lebih mempengaruhi perasaan kita andai apa yg kita azamkan pada tahun lepas tidak kita capai. pada azam wujud perasaan marah, kecewa, gembira dan kepuasan. jadi berazamlah kita dengan azam yg baik. semoga berjaya.

No comments: